نماد سایت تاور کرین امجدیان-تاور کرین چیست

قطعات تاور کرین

قطعات تاور کرین

قطعات تاور کرین

قطعات تاور کرین :

قطعات تاور کرین

بعد از معرفی تاور کرین در این مقاله قصد داریم معرفی قطعات تاور کرین بپردازیم.تاور کرین ها شامل دو قطعه اصلی میباشند و قطعات الکتریکال و قطعات مکانیکال است.این دستگاه غول پیکر و با ارزش معمولا در پروژه های بزرگ استفاده میشود و از ارزش بسیار بالایی بخوردار می باشد.یکی از دلایل گران بودن چرثقیل برجی استفاده از اجزای بزرگ و گران قیمت این دستگاه می باشد.همانطور که در مقالات قبل توضیح دادیم این دستگاه وارداتی بوده و تولید این نمی باشد به همین سبب بعد از تحریم ها و افزایش قیمت دلار تاور کرین قیمت چندین برابری به خود گرفته است و واردات این محصول محدود شده است.نکته بعدی این است که تاور کرین ها انواع مختلفی دارند و گاها پیش می آید که برخی از اجزای قطعات تاور کرین مختلف آنها باهم متفاوت میباشند.اما همه تاور کرین ها چهار جز اصلی دارند که شامل اجزای اصلی تاور کرین میباشند مانند پایه تثبیت تاور کرین ،فلش یا بازوی تارور کرین ،سکشن های ارتفاعی تاور کرین و گردان تاور کرین میباشند.

 پایه تثبیت یا استراکچر تارو کرین :

با توجه به این که تاور کرین ها از لحاظ مدل و تناژ باهم تنوع زیادی دارند پایه تثبیت معمولا با توجه به مدل تاور کرین ساخته میشود و تولید پایه تثبیت تاور کرین در این ساخته میشود و معمولا فروشنده مسئولیت تهیه پایه تثبیت را به عهده میگیرد .

سکشن تارو کرین :

سکشن های ارتفاعی تاور کرین همان قطعات اصلی بدنه تارو کرین میباشند که باعث ارتفاع تاور کرین می باشند .سکشن های تاور کرین  اغلب باهم متفاوت هستند به لحاظ متریال ،سال ساخت و ابعاد سگمنت و نوع جوش آن ها.در تاور کرین های قدیمی نحوه اتصال سکشن های تاور کرین بصورت پیچ و مهره بوده است اما در تاور کرین های جدیدتر از پین استفاده میشود .سکشن ها به صورت عمودی روی هم قرار میگیرند تا ارتفاع تاور کرین را تشکیل دهند. ایمنی تاور کرین به اتصالات پیچ و اشپیل ها بستگی دارد پس در نصب آنها باید دقت بسیاری کرد سکشن ها ی تاور کرین معمولا در دو نوع در بازتار موجود میباشند نوع اول لوله ای و نوع دوم سکشن ها نبشی میباشد.

قطعه ارتفاع دهنده تاور کرین یا کاج تاور کرین  Climbing frame

کاج یا تلسکوپاژ تاور کرین خود از چهر بخش تشکیل شده است:

1-کلاف کاج تاور کرین

2-سبد کاج یا تلسکوپاژ تاور کرین

3-مانوریل تاور کرین

4-نردبان تاور کرین

قطعه ارتفاع دهتده تاور کرین به کاج تاور کرین شناخته شده است از جمله قطعات ارتفاعی تاور کرین می باشد.نام دیگر این قطعه ارتفاعی تلسکوپاژ می باشد.معمولا کاج تاور کرین از سکشن های تاور کرین کمی بزرگتر است به دلیل اینکه در اطراف سکشن ها قابل حرکت باشند.

دکل تاور کرین :

قطعه ای مشبک یا برجی شکل است که ابعاد مربعی دارد که وظیفه این قطعه رساندن تاور کرین به ارتفاع کافی می باشد.ار تفاع در این زمینه به طول بازو یا فلش تاور کرین بستگی دارد . جنس دکل تاور کرین از فولاد می باشد و توسط پیچ یا اشپیل یک دیگر متصل می شود.در زمان خرید تاور کرین ،خریدار حتما باید به این نکته توجه کند که سکشن ها و دکل تاور کرین فابریک بوده و از چند نوع مختلف سکشن در یک تاور کرین استفاده نشود.

گردان تاور کرین :

گردان تاور کرین هم جزئی از قطعات ارتفاعی تاور کرین محسوب میشود.محل قرار گیری گردان تاور کرین روی اخرین سکشن و زیر کله قندی می باشد.واین قطعه ثابت بوده ولی زمانی که ارتفاع تاور کرین تغییر میکند گردان و کاج تاور کرین باهم جا به جا میشوند ،کاج تاور کرین معمولا به وسیله پیج و مهره به گردان تارو کرین نصب میشوند .تولید این قطعات در ایران مقدور نمی باشد و معمولا این قطعات از شرکت های تولید کننده خارجی خریداری میشوند . این قطعه به وسیله یک یا  دو الکتروموتور به تاور کرین امکان گردش را می دهد.

کله قندی تاور کرین :

بلندترین قطعه در تاور کرین کله قندی می باشد.این قطعه بر روی گردان متصل می شود و این اتصال به وسیله پیچ و مهره و یا اشپیل مقدور می باشد.فلش تاور کرین و کنفلش تاور کرین از اطراف به کله قندی متصل می شوند.جنس کله قندی از فولاد میباشد . این نوع قطعه برای نگه داری فلش و کانتر استفاده میشود.شکل این قطعه تاور کرین مخروطی مانند می باشد.کله قندی توسط سیم بکسل و میل مهاری فلش و کنفلش تاور کرین را نگه میدارد.

فلش یا بازوی تاور کرین :

فلش تاور کرین به معنی بازوی حمل کنند بار می باشد.وظیفه فلش جا به جایی بار می باشد که معمولا از چند تکه تشکیل شده است .طول فلش در تاور کرین ها ی مختلف باهم متفاوت هستند و معمولا بستگی به مدل تاور کرین دارد اطلاعات طول فلش و قدرت بار برداری تاور کرین معمولا در کاتالوگ تاور کرین مربوطه درج شده است. قطعات فلش روی زمین به وسیله پیچ و مهره به هم متصل می شوند و به سیله جرثقیل بصورت  یک تیکه در بالای گردان در زیر کله قندی متصل می شوند.

نکاتی که حتما باید رعایت شوند:

همانطور که در بالای اشاره شد فلش وظیفه حمل بار را بر عهده دارد و این مهم است که حتما مطابق با استاندارد های درج شده در کاتالوگ تاور کرین نصب شود یعنی طول فلش نباید بیشتر از حد مجاز تاور کرین باشد و یا وزن باربرداری آن در قسمت ها ی مختلف نباید بیشتر از حد استاندارد های درج شده در جدول باربرداری تاور کرین باشد. حتما باید اتصالات فلش چک کرد که هیچ گونه مشکلی نداشته باشند در غیر این صورت باعث شکستگی فلش در طول باربرداری می شود.متریال فلش از جنس بسیار مقاومی می باشد اما هر چقدر هم که از آلیاژ با کیفیتی برای ساخت فلش استفاده  شده باشد باز هم عمر کارکرد این قطعه محدود میباشد و در زمان نصب تاور کرین باید به دفرمه شدن فلش دقت کرد،و در صورت به وجود آمدن این مشکل از نصب فلش اجتناب کرد.

کنفلش تاور کرین یا کانتر جیب:

قطعه ی که به پشت  تاور کرین نصب می شود کنفلش نام دارد.نام دیگر کنفلش کانتر جیب میباشد.کنفلش در جهت مخالف فلش نصب میشود .وظیفه کنفلش تاور کرین حفظ تعادل تاور کرین می باشد.در انتهای کنفلش وزنه های بتنی نصب می شوند.وزن وزنه های بتنی بستگی به نوع وتناژ تاور کرین دارد.

کابین اپراتور تاور کرین :

کابین اپراتور تار کرین قسمت مهمی از جرثقیل برجی می باشد به همین منظور آن را مغز جرثقیل می نامند .تمام فرمان های حین کار از این کابین توسط اپراتور تاور کرین صادر می شوند.به همین خاطر کابین اپراتور در قسمت بالایی از تاور کرین نصب می شود تا اپراتور تاور کرین بتواند دید کافی نسبت به همه ی پروژه و محوطه کار داشته باشد.این بخش داری لوازم جانبی بسیار زیادی می باشند که شامل صندلی ،فرمان ،مانیتور ،صفحه نمایشگر ،کانتور برق ،چراغ ،آژیر هشدار دهنده ،جعبه کمک های اولیه و کپسول آتش نشانی و پریز و…..می باشد.

جهت مطالعه کامل در خصوص کابین تاور کرین کلیک کنید.

شاریوت تاور کرین  chariot یا کسه حرکت :

شاریوت تاور کرین قطعه ای است که زیر فلش قرار می گیرد.وظیفه شاریوت تاور کرین جا به جایی بار در راستای افقی می باشد.با عقب و جلوکردن بار را به محل مورد نظر انتقال دهد.شاریوت تاور کرین برای انجام وظایف خود به استفاده از سیم بکسل ،وینچ و الکتروموتور نیاز دارد.شاریوت تاور کرین بستگی به تناژ تاور کرین باهم متفاوت هستند به طور مثال بعضی از شاریوت ها به وسیله چهار قرقره ویا چهرتا کردن سیم بکسل به فلش متصل میشوند.

قلاب تاور کرین :

نام دیگر قلاب تاور کرین Hookمیباشد .قلاب تاور کرین قطعه مکانیکی می باشد که اجسام به آن بسته میشوند به جهت جا به جایی. این قطعه شامل چند قسمت به نام پولی و یک قلاب می باشد.بستگی به نوع استفاده و تناز باربرداری این سیستم ممکن است به صورت دو وایر و یا چهار وایر باشد.حتما در این قطعه باید از قطعه ای به نام شیطانک و یا ضامن قلاب استفاده کنید.

سیستم هوسیت یا الکترو متور قلاب تاور کرین :

سیستم الکترو موتور تاور کرین یا  سیستم هوسیت Hoist شامل یک گیر بکس می باشد که به درام قلاب تاور کرین متصل میشود و معمولا یک تابلو برق نیز در کنارش قراردارد. وظیفه ی سیستم الکترو موتور قلاب تاور کرین بالا و پایین بردن قلاب بوده و روی کنفلش تاور کرین نصب می شوند .ترمز هوسیت یکی از مهمترین قطعات بوده که یا بصورت مکانیکی و یا از تبدیل الکتروموتور به ژنراتور جهت کنترول  استفاده میشود.

تابلو برق تاور کرین :

تابلو برق تاور کرین معمولا در کابین اپراتور نصب میشود و تمامی اجزای برقی تاور کرین به وسیله آن کنترول می شود.

گروه مهندسی امجدیان با استفاده از کادری مجرب در جهت نصب و راه اندازی تاور کرین آماده عقد قرارداد با پیمانکاران و مهندسان می باشد . اطلاعات بیشتر لطفا با ما تماس حاصل فرمایید

لطفا ما را در آپارات  دنبال کنید 

خروج از نسخه موبایل
رفتن به نوار ابزار